Концепція побудови графа знань для гармонізації освітніх і професійних стандартів

Н.В. Ситник 1, канд. екон. наук, О.О. Денісова 1, канд. екон. наук,
І.С. Зінов’єва 2, канд. екон. наук
1 Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана
Україна, 02022, Київ, Берестейський пр-т, 54/1
2 Незалежна дослідниця
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Èlektron. model. 2025, 47(6):34-57

https://doi.org/10.15407/emodel.47.06.034

АНОТАЦІЯ

Представлено концепцію створення графа знань для гармонізації освітніх і професійних стандартів у контексті підготовки спеціалістів у вищих навчальних закладах. Основна мета графа знань полягає у забезпеченні цілісного підходу до аналізу та інтеграції різних стан­дартів, які застосовуються в освіті та професійному середовищі. Для побудови гра­фа знань використано компетентнісно-орієнтований підхід, який дозволяє визначити ключові компе­тенції, необхідні для розвитку кваліфікацій у різних професійних сферах. Пропонований граф охоплює освітні стандарти, відповідно до переліку університетських спеціальностей, та професійні стандарти згідно з Національним класифікатором професій, що відкриває мож­ливості для подальших досліджень в цьому напрямку. Розробка такого графа дозволить здійснити комплексний, інтегрований підхід до централізованого зберігання відповідної інформації на національному рівні та вивчення взаємозв’язків між професійними та освіт­німи стандартами. Це, у свою чергу, дозволить покращити якість підготовки спеціалістів, забезпечити більшу гнучкість та адаптивність у реагуван­ні на зміни у вимогах ринку праці та професійного середовища, а також підвищити якість і релевантність освітніх програм.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:

освітні та професійні стандарти, графові технології, граф знань, графова база даних NoSQL, СКБД Neo4j.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

  1. World Economic Forum. Future of Jobs Report 2025. Insight report. URL: https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf (date of access: 20.04.2025).
  2. World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2023. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/ (date of access: 20.04.2025).
  3. European Commission. European Skills Agenda. 2016. URL: https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/european-skills-agenda_en (date of access: 20.04.2025).
  4. European Commission. The Union of Skills. 2025. URL: https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/document/download/915b147d-c5af-44bb-9820-c252d872fd31_en?filename=Communication%20-%20Union%20of%20Skills.pdf (date of access: 20.04.2025).
  5. Cedefop. 2024 European Skills Index. Technical report. URL: https://www.cedefop.europa.eu/ files/esi_technical_report_2024.pdf (date of access: 20.04.2025).
  6. OECD. Understanding Skill Gaps in Firms: Results of the PIAAC Employer Module. OECD Skills Studies. Paris: OECD Publishing, 2024. DOI: https://doi.org/10.1787/b388d1da-en(date of access: 20.04.2025).
  7. Gartner. Top 5 HR Trends and Priorities That Matter Most in 2025. 2024. URL: https://www.gartner.com/en/human-resources/trends/top-priorities-for-hr-leaders(date of access: 20.04.2025).
  8. Національний інститут стратегічних досліджень. Основні характеристики ринку праці України у першому півріччі 2024 року. 2024 [Електронний ресурс]. Режим дос­тупу: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/osnovni-kharakterystyky-rynku- pratsi-ukrayiny-u-pershomu (дата доступу: 20.04.2025).
  9. Deloitte. Тренди у сфері людського капіталу 2023: нові правила для світу без меж. 2023 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/human-capital/2023-human-capital-trends-presentation.pdf (date of access: 20.04.2025).
  10. Deloitte. 2024 Global Human Capital Trends. 2024. URL:https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob176836_global-human-capital-trends-2024/DI_Global-Human-Capital-Trends-2024.pdf(date of access: 20.04.2025).
  11. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата доступу: 20.04.2025).
  12. Міністерство цифрової трансформації України. Експрес-аналіз поточного стану ІТ-освіти в Україні. 2021 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://surl.li/tscldz (дата доступу: 20.04.2025).
  13. Національне агентство кваліфікацій. Методичні рекомендації щодо розроблення про­фесійних стандартів. 2023 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://nqa.gov.ua/uploads/multiple-input/63d3be768f7b1.pdf (дата доступу: 20.04.2025).
  14. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата доступу: 20.04.2025).
  15. Міністерство освіти і науки України. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. 2017 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf (дата доступу: 20.04.2025).
  16. Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої по­літики. Національний класифікатор професій України ДК 003:2010 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text (дата доступу: 20.04.2025).
  17. UNESCO Institute for Statistics. International Standard Classification of Education: Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed Field Descriptions. URL:https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-fields-of-education-and-training-2013-detailed-field-descriptions-2015-en.pdf(date of access: 20.04.2025).
  18. EHEA. The framework of qualifications for the European Higher Education Area. 2005. URL: https://ehea.info/media.ehea.info/file/WG_Frameworks_qualification/85/2/Framework_qualificationsforEHEA-May2005_587852.pdf (date of access: 20.04.2025).
  19. European Union. Council recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. 2017. URL: https://eur-lex.europa.eu/ legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615%2801%29 (date of access: 20.04.2025).
  20. Кабінет Міністрів України. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: Постанова від 23.11.2011 № 1341 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text (дата доступу: 20.04.2025).
  21. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Порядок погодження проєктів стандартів вищої освіти. 2022 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://surl.lu/dkwgmz (дата доступу: 20.04.2025).
  22. Міністерство освіти і науки України. Про затвердження Положення про акре­ди­тацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Наказ від 10.06.2020 р. № 768 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1013-24#Text (дата доступу: 20.04.2025).
  23. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Роз’яснення щодо за­стосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми: Методичний посібник. 2024 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://surl.li/hutczz (дата доступу: 20.04.2025).
  24. Скиба Ю. Навички ХХІ століття: адаптація освітніх програм вітчизняних закладів вищої освіти. Проблеми освіти. 2023. № 2(99). С. 72—88 [Електронний ресурс]. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-99.2023.05 (дата доступу: 20.04.2025).
  25. Палехова В. Невідповідність освіти запитам ринку праці (на прикладі торгівлі та суміжних сфер діяльності). Економічний дискурс. 2020. № 3. С. 117—126 [Електронний ресурс]. DOI: https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-3-12 (дата доступу: 20.04.2025).
  26. Ковалюк Т.В. Узгодження вимог професійних та освітніх ІТ-стандартів до компе­тентностей випускників ІТ-спеціальностей ВНЗ. Вісник Національного універси­тету «Львівська політехніка». Серія: Інформаційні системи та мережі. 2017. № 872. С. 229—240 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPICM_2017_872_27 (дата доступу: 20.04.2025).
  27. Denisova, O., Sytnyk, N., Zinovieva, I. Aligning Computer Engineering Curricula to Meet Digital Economy Requirements: Interdisciplinary Aspect. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. Lecture Notes in Networks and Systems. Vol. 1261. Springer, Cham, 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-85649-5_14(date of access: 20.04.2025).
  28. Проскура С.Л., Литвинова С.Г. Формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів комп’ютерних наук. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 2. С. 137—146 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2019_2_24 (дата доступу: 20.04.2025).
  29. Springboard for Business. The Skills Gap in the U.S. Workforce. 2024. URL: https://www.springboard.com/blog/business/skills-gap-trends-2024 (date of access: 20.04.2025).
  30. Abir, T., Islam, R., Ullah, A., Rahman S. Aligning Education with Market Demands: A Case Study of Marketing Graduates from Daffodil International University. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2024. Vol 23. № 8. DOI: https://doi.org/10.26803/ijlter.23.8.8 (дата доступу: 20.04.2025).
  31. The National Agency for Higher Education Quality Assurance. The National Action Plan on Ukrainian external higher education quality assurance for 2024-2026 period. 2024. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/National-Action-Plan-2024-2026.pdf (date of access: 20.04.2025).
  32. OECD. Enhancing labour market relevance and outcomes of higher education: Country note Austria. OECD education policy perspectives. 2022. URL: https://surl.li/iknukh (date of access: 20.04.2025).
  33. Van Noy, M., Cleary, J. Aligning Higher Education and the Labor Market: Guiding Principles and Open Questions. Issue Brief. Rutgers Education and Employment Research Center, January 2017. URL: https://smlr.rutgers.edu/sites/default/files/Documents/Centers/ EERC/eerc_lma_issue_brief_final%20%281%29.pdf (date of access: 20.04.2025).
  34. EHEA. Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Phase One. 2003. URL: https://ehea.info/media.ehea.info/file/Tuning_project/92/5/Tuning-Phase1-Final-Report_ 575925.pdf (date of access: 20.04.2025).
  35. CEN. EN 16234-1:2019. e-Competence Framework (e-CF) — A Common European Framework for ICT Professionals in all Sectors — Part 1: Framework. 2019. URL: https://standards.cencenelec.eu/dyn/www/f?p=205:110:0::::FSP_PROJECT:67073&cs=15E62ED24D608A5F10D6BEE8E6D50FA10 (date of access: 20.04.2025).
  36. CEN. EN 17748-1:2022. Foundational Body of Knowledge for the ICT Profession (ICT BoK) — Part 1: Body of Knowledge. 2022 URL:https://standards.cencenelec.eu/dyn/www/f?p=205:110:0::::FSP_PROJECT:71369&cs=1C8337CE362C20D0C56CB36396F55FFEF(date of access: 20.04.2025).
  37. CEN. CEN/TS 17834:2022. European Professional Ethics Framework for the ICT Profession (EU ICT Ethics). 2022. URL: https://standards.cencenelec.eu/dyn/www/ f?p=205:110:0::::FSP_PROJECT:72945&cs=143808EC8056B6A9CF985184835B6F7A9 (date of access: 20.04.2025).
  38. CEN. CWA 16458-1:2018. European ICT Professional Role Profiles version 2 — Part 1 Full Descriptions. 2018. URL: https://www.cencenelec.eu/media/CEN-CENELEC/ AreasOfWork/CEN%20sectors/Digital%20Society/CWA%20Download%20Area/ICT_ SkillsWS/16458-1.pdf (date of access: 20.04.2025).
  39. CEN. CEN/TS 17699:2022. Guidelines for Developing ICT Professional Curricula as Scoped by EN 16234-1 (e-CF). 2022. URL: https://standards.cencenelec.eu/dyn/www/f?p=205:110:0::::FSP_PROJECT:72363&cs=1825944F2586B5DDEE73CE814B769E7AD (date of access: 20.04.2025).
  40. Tempus ALIGN Project. Сайт проєкту [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://tempus.univ.kiev.ua/align (date of access: 20.04.2025).
  41. Reif, J., Stegeman, J., Sanoja, D. The Developer’s Guide: How to Build a Knowledge Graph. Whitepaper. Neo4j, Inc., 2021. URL: https://neo4j.com/whitepapers/developers-guide-how-to-build-knowledge-graph (date of access: 20.04.2025).
  42. Stegeman, J. What Is a Knowledge Graph? 2024. URL: https://neo4j.com/blog/what-is-knowledge-graph (date of access: 20.04.2025).
  43. Fettach, Y., Ghogho, M., Benatallah, B. Knowledge Graphs in Education and Employability: A Survey on Applications and Techniques. IEEE Access. 2022. Vol. 10. P. 80174–80183. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3194063(date of access: 20.04.2025).
  44. Fettach, Y., Bahaj, A., Ghogho, M. JobEdKG: An Uncertain Knowledge Graph-Based Approach for Recommending Online Courses and Predicting In-Demand Skills Based on Career Choices. Engineering Applications of Artificial Intelligence. 2024. Vol. 131. Artic­le No. 107779. DOI: https://doi.org/10.1016/j.engappai.2023.107779 (date of access: 20.04.2025).
  45. Кабінет Міністрів України. Перелік галузей знань та спеціальностей вищої освіти: Постанова від 29 квітня 2015 р. № 266 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#n11 (дата доступу: 20.04.2025).
  46. Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти України першого (ба­калаврського) рівня ступеня «бакалавр» за галуззю знань 12 «Інформаційні тех­нології» спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки» [Електронний ресурс]. 2019. Режим доступу: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/122-kompyut.nauk.bakalavr-1.pdf (дата доступу: 20.04.2025).
  47. Міністерство економіки України. Національний класифікатор професій України ДК 003:2010[Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hrliga.com/docs/KP-2010_zpz13.htm (дата доступу: 20.04.2025).
  48. Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації Украї­ни. Професійний стандарт «Адміністратор мереж і систем» [Електронний ресурс]. 2022. Режим доступу:https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/434-profesijnij_standart_administrator_merez_i_sistem.pdf(дата доступу: 20.04.2025).
  49. DB-Engines. DB-Engines Ranking of Graph DBMS. 2025. URL: https://db-engines.com/en/ranking/graph+dbms (date of access: 20.04.2025).
  50. Zinovieva, I., Sytnyk, N., Denisova, O., Artemchuk, V. Support for the Development of Educational Programs with Graph Database Technology. In: Semenov, A., Yepifanova, I., Kajanová, J. (eds) Data-Centric Business and Applications. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies. Springer, Cham, 2024. Vol. 195. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-47992-1_3 (date of access: 20.04.2025).

СИТНИК Ніна Василівна, канд. екон. наук, професор, професорка кафедри інфор­ма­ційних систем в економіці Київського національного економічного університету ім. Ва­дима Гетьмана. У 1972 р. закінчила Київський інститут народного господарства. Область наукових досліджень — інформаційні системи, бази даних NoSQL, методи та графові технології цифровізації в освіті.

ДЕНІСОВА Ольга Олександрівна, канд. екон. наук, доцент, доцентка кафедри інформа­ційних систем в економіці Київського національного економічного університету ім. Ва­дима Гетьмана, котрий закінчила у 1994 р. Область наукових досліджень — цифрова трансформація економіки, цифрова підтримка інноваційних процесів, управлінські інформаційні системи, моделе-зорієнтований системний інжиніринг.

ЗІНОВ’ЄВА Ірина Сергіївна, канд. екон. наук, доцент. У 2007 р. закінчила Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана. Область наукових до­с­ліджень — сучасні технології розробки відкритих інформаційних систем, інтелек­туальні розподілені системи, діджиталізація у сфери освіти.

Повний текст: PDF